TAHÂRET VE ABDESTTE,...
(İHA) - İhlas Haber Ajansı |
01.04.2016 - 08:49, Güncelleme:
30.10.2020 - 19:15 14820+ kez okundu.
TAHÂRET VE ABDESTTE,...
TAHÂRET
VE ABDESTTE SÜNNET-İ SENİYYE YE UYMAK
Cenâb-ı Hakk âyet-i kerîmesinde
meâlen:
“Ben insanları ve cinleri ancak
bana ibâdet
etsinler diye yarattım.” buyurmaktadır. Yüce Rabbimiz böyle
buyurduğuna göre, Allah-ü Teâlâ’ya îmanı
olan her mü’min yaradılış gayesine uygun olarak hareket etmeye gayret etmek
mecburiyetindedir. Binâenaleyh yüce dînimizin hükümlerine
göre, üzerine terettüb eden vazîfeleri, her türlü ibâdât-ü
tâatı
elinden geldiği, gücünün yettiği nisbette ve hassasiyetle yerine getirmeye çalışmalıdır.
Bütün bunları yerine getirirken de evvelâ ibâdete
bilhassa namaz ibâdetine
hazırlık yapması lâzımdır. İşte tahâret ve abdest,
hem ibadete hazırlık hem de ibadetlerin makbûliyetine sebep olan
hususlardandır. Fakat maalesef zamanımızda birçok insan değil birçok müslüman
bu hususlara riâyette
gâfil
olduğu dolayısıyla kıldıkları namazlarında makbûliyyetinin şübheli
olduğu bir hakîkattir.
Nitekim Peygamber Efendimiz(sav) Hadîs-i Şeriflerinde: “Bevilden sakınınız. Çünkü kabir azâbının
ekserîsi
bevildendir.” buyurmaktadırlar. Şimdi fıkıh kitaplarında uzun uzadıya
bahsedilen bu hususları mümkün olduğu nisbette kısa ve anlaşılır olarak îzah
etmeye çalışacağım. Tahâret; necâsetten veya
abdestsizlikten temizlenmektir. Taharetin kısımları olan İstincâ;
ön veya arkadan çıkan necâseti temizlemektir. İstibrâ;Erkeklerin
idrarlarını akıttıktan sonraki yaptıkları temizliktir. İstinkâ;
Ön ve arka temizliğinde hassas olmak mübalağa yapmaktır. Taharet için önce
çoraplar çıkarılıp, pantolonun paçaları yukarı sıvanır ve tuvalete sol ayakla
girilir. Girerken şu duâ okunur: Manâsı: “Maddî ve mânevî
pisliklerden sana sığınırım Allah’ım.” der. Büyük hacet mümkünse sola
meyilli oturularak giderilir. Necâsetin gelmesi kesildikten sonra tahârete
başlanır. Evvelâ
sol ele tuvalet kâğıdı alınarak necasetin çıktığı yer kuru olarak silinir. Bu
esnada evlâ
olan elin arkadan dolaştırılmasıdır. Önden uzatmakta da beis yoktur. Sonra sol
ele su dökülerek necâsetin çıktığı mahal bilhassa orta parmak
kullanılarak iyice yıkanır. Sonra idrar temizliğine başlanır. Erkeklere mahsus
olarak önce idrarın çıktığı yer öne doğru birkaç defa sıvazlanır. Böylece kalan
idrar tamamen boşaltılır. Sonra su ile yıkanır ve tuvalet kâğıdı veya temiz bir
bezle kurulanılır. Sonra çamaşıra değdirmeden idrar yolunda kalan son damlanın
da temizlenmesi yapılır. Buna istinkâ denir ki buda
yürümek, koşmak, öksürmek, sallanmak, yatmak ve fitil kullanmak suretiyle
muhtelif şekillerde yapılabilir. Daha sonra tuvaletinde temizliği yapılarak sağ
ayakla çıkılır ve çıkarken de şu duâ okunur: Manâsı:
“Bana
ezâdan
âfiyet
veren ve benden ezâyı gideren Allâh(cc)’a hamd
olsun.” der.
Tahâret adâbıyla alâkalı
olarak şu hususlarda çok mühimdir. Hacet giderirken ön veya arka tarafın
kıbleye doğru gelmesi ve özürsüz olarak ayakta su dökmek mekruhtur. Erkeklerin
idrarın tam kesildiğine kalbi mutmein olmadıkça abdeste başlaması câiz
değildir. Helâda
konuşulmaz, selâm
alınmaz. Mazeretsiz olarak avret mahalline ve necâsete bakılmaz.
Helâya
tükürülmez ve sümkürülmez. Helâda vücut ile oynanılmaz. İhtiyaç giderilip
işi bitince mümkün olduğu nisbette çabuk çıkılır. Hasta erkek ve kadına ancak nikâhlısı
tahâret
yaptırabilir.
Aziz
okurlarım
Abdest husûsuna gelince; önce
besmele çekilip niyyet edilerek abdeste başlanır. Her birerimizin malûmu
olan, küçüklüğümüzden beri ilmihal kitaplarından da öğrendiğimiz şekli ile
abdest alınır. Abdest esnâsında da şu hususlara riâyet
edilmesi îcab
eder. Eller yıkanırken parmak araları hilâllenir. Ağıza su
verilirken misvakla veya sağ elin baş ve şehâdet parmakları ile
dişler temizlenir. Burna su verirken sümkürme ihtiyacı varsa bu sol elle
yapılır. Yüz yıkanırken alından aşağı doğru su dökülür ve iyice ovalanır.
Kollar yıkanırken su dirseklerden aşağı dökülerek ve ovalanarak yıkanır. Başa
mesh yaparken bilenler için kaplama mesh yapmak efdaldir. Ayaklar yıkanırken de
parmaklar arası hilâllenir ve her iki ayak sol elle yıkanır.
Abdestte her azâyı
yıkarken besmele çekmek kelime-i şehâdet okumak ve her azâyı
üç avuç su ile yıkamak sünnettir. Gereğinden fazla su kullanmak israftır. İsraf
ise haramdır. Bilhâssa vakıf sularını kullanırken bu husûsa
daha da dikkat edilmelidir. Abdest alan kişi abdest almakla, günahlarının
temizleneceğine inanarak abdest almalıdır. Çünkü Peygamber Efendimiz (sav) Hadîs-i
Şeriflerinde abdest alan mü’minin eli, gözü ve ayakları ile işlediği
günahlarından temizleneceğini beyan ediyorlar.
Sitemizdeki haber içerikleri kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde izinsiz yayınlanamaz.
Habere ifade bırak !
Bu habere hiç ifade kullanılmamış ilk ifadeyi siz kullanın.
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları
(0)
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.